usastunse
Do³±czy³: 23 Lip 2013 Posty: 1
|
|
Tsimshian osób |
|
Tsimshian osób[img]//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f4/Ed-Bryant.jpg/220px-Ed-Bryant.jpg[/img]Ed Bryant ( Tsimshian ) , bębnienia na spotkaniu w Wuppertal, 1999
Tsimshian( /u003c ~ AƒiA ‰ AzmA ASA ‰ â " ¢ n / ; Smalgyax :Ts’msyan) To rdzenna ludność Pacific Northwest Coast . Tsimshian przekłada sięWewnątrz rzeki Skeena. Ich społeczności są w Kolumbii Brytyjskiej i na Alasce , wokół tarasem i Prince Rupert i południowym rogu Alaski na Annette Island. Istnieje około 10000 Tsimshian . Ich kultura jest matrylinearne ze struktury społecznej opartej na systemie klanowym , odpowiednio , o którym mowa w ugrupowaniu . Wczesne antropolodzy i językoznawstwa pogrupowane Gitxsan i Nisga'a jakoTsimshianz powodu pokrewieństwa językowego . Zgodnie z tą terminologią były dalejWybrzeże Tsimshian, Choć niektóre społeczności nie były przybrzeżnych . Trzy grupy identyfikacji jako odrębnych narodów. Istnieje wiele innych sposobów na pisownię nazwy , takie jak Tsimpshean , Tsimshean , Tsimpshian , i inne , ale ten artykuł będzie korzystać pisownię " Tsimshian " .
historia[img]//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2c/Canoes_on_beach_used_to_bring_Metlakahtlans_form_British_Columbia_to_Annette_Island._See_also_%5E127._-_NARA_-_298083.jpg/220px-Canoes_on_beach_used_to_bring_Metlakahtlans_form_British_Columbia_to_Annette_Island._See_also_%5E127._-_NARA_-_298083.jpg[/img]Kajaki stosowane w migracji z Kolumbii Brytyjskiej do Annette Wyspie
W pewnym momencieTsimshian mieszkał na górnym biegu rzeki Skeena pobliżu dzisiejszej Hazelton pne. To było po serii katastrof, jakie spotkały ludzi , żeksiążę z przywództwa prowadzić migrację do wybrzeża , z dala od przeklętej ziemi i założył Kitkatla , który jest dziś jednym z najstarszych ciągle zamieszkanych społeczności na Ziemi . [,"potrzebne źródło] Po garnitur, inne Chiefs migracji w dół rzeki i zaczął zajmować wszystkie ziemie dolnej Skeena doliny. Z biegiem czasunowy dialekt języka opracowane i tak też zrobiłaTsimshian prawidłowe , ale nadal dzieląc wszystkie prawa i zwyczaje ich górnych braci rzekGitksan .
W 1862 roku ospa unicestwiona wiele z Tsimshian populacji. Kolejne epidemie pustoszą ich społeczności przez wiele lat , aż do końca 1890 roku . Były co najmniej trzy duże ogniska skalę , w sumie jedna czwarta Tsimshian zmarł . Lax Kw'alaams zaczął grzebaniazmarłych bez ceremonii , na Rose Island. Protestant English kultura stała sięsposobem Tsimshian zaczął prowadzić swoje życie , w tym języka, religii i kultury, od tego czasu do przodu . W rzeczywistości sami byli szefowie głowy te prowadzić asymilacyjnej proces. Dopiero w 1970 roku , kiedy kultura Tsimshian zaczęli wracać do wspólnot , występując najpierw w okręgu szkolnego .
W 1880 rokuanglikański misjonarz William Duncan , z grupą Tsimshian , o osady na wyspie Annette od rządu USA. Po zatwierdzeniu ,grupa założona Nowe Metlakatla na Alasce . William Duncan później zwrócił się do wzmocnienia społeczności stan rezerwacji. Po zatwierdzeniu , stało siętylko Native rezerwacji w kraju. [,"potrzebne źródło]
New Metlakatla Tsimshian utrzymuje swój status rezerwacji i holdingów wyłączne z Alaska Native Claims Settlement Act . Oni nie mają skojarzony Native Corporation , choć Tsimshian na Alasce mogą być akcjonariuszami Spółki Sealaska .
Annette rezerwacji Island byłajedynie lokalizacja na Alasce mogą utrzymać w pułapki ryb, które w przeciwnym razie zakazane , gdy Alaska stała sięstanem w 1959 . Pułapki są używane do dostarczania żywności dla ludzi żyjących w rezerwacie . Legalnaspołeczność była wymagana do korzystania z pułapek , co najmniej raz na trzy lata lub traci prawo na stałe. Praktyka ta została zatrzymana na początku 2000 roku i nie są już dozwolone.
W Kolumbii Brytyjskiej , rządy Kanady zaangażowany w proces Brytyjskiej Kolumbii Traktatu Nation z pierwszych zespołów w województwie . W Tsimshian First Nations dążyć negocjacje do końca 2005 r. , kiedyTsimshian Tribal Council,organizacja reprezentująca każdą z First Nations w negocjacjach traktatowych , rozpuszczone pośród zawirowań prawnych i politycznych .
kultura[img]//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Tsimshian_box_%28UBC-2009b%29.jpg/220px-Tsimshian_box_%28UBC-2009b%29.jpg[/img]Tsimshian gięte box wyposażony malarstwo formline , 1850 , kolekcja Muzeum Antropologii Związku Miast Bałtyckich
Jak wszystkie Northwest ludów nadbrzeżnych , że kwitła na obfitego życia morskiego, w szczególności łososia. Tsimshian byli żeglarstwo ludzie , jak Haida . Zszywek przez wiele lat ,łososia pozostaje w środku ich odżywiania , pomimo dużej skali handlowej połowy . To bogate źródło pokarmu włączonyTsimshian żyć w stałych miast.
Mieszkali w dużych longhouses , wykonane z cedru postów domu i paneli . To były bardzo duże, i zwykle mieści się całe rodziny. Kulturowych tabu związanych z zakazujące kobietom i mężczyznom jedzenia nieodpowiednich pokarmów w trakcie i po porodzie . Ślub byłbardzo formalna sprawa , z udziałem kilku długotrwałych i sekwencyjne ceremonie .
Religia Tsimshian skupione wokół " Władcy Nieba Tsimshian wierzyli, że miłość i oczyszczanie organizmu (przez czystości lub na czczo) byładroga do śmierci.
Jak wszystkie Northwest ludów nadbrzeżnych ,Tsimshian angażować w Potlatch , które odnoszą się do jakyaawkLub święto . Dziś w kulturze Tsimshian ,Potlatch odbywa się na spotkaniach , aby uczcić śmierć , pochówki i dziedziczenia imienin tytułów.
Tsimshian żyć w swojej sztuce , ich kultury i ich język, który powraca . Podobnie jak w innych nadmorskich ludów ,Tsimshian niemodne większość swoich towarów z zachodniego czerwonego cedru , szczególnie z kory . To może być ukształtowany w narzędzia , odzież , pokrycia dachowe , zbroi , materiałów budowlanych i skórek kajakowych . Używali cedru w ich Chilkat tkania, które są wynalezienie . Tsimshian startował z Tlingit , Haida z Athapaskan grup na północy i wschodzie , a Wakashan grup na południu.
Tribes
Naród Tsimshian ( czyli Wybrzeże Tsimshian ) w Kolumbii Brytyjskiej składa się z czternastu pokoleń :
-Gitdidzu lub Kitasoo ( którzy mieszkają w Klemtu , BC )
-Gitga'at ( Hartley Bay, B.C. )
-Gitxaala lub Kitkatla ( Kitkatla , B.C. )
-Gitsumkalum ( Kitsumkalum , B.C. )
-Gits'ilaasĂĽ lub Kitselas ( Kitselas , B.C. )
- W sprzymierzone plemiona Lax kw'alaams tym Metlakatla
Giluts'aaw
- Ginadoiks
- Ginaxangiik
- Gispaxlo'ots
- Gitando
- Gitlaan
- Gits'iis
- Gitwilgyoots
- GitzaxĹ , AAL ,
Klany
Klany Tsimshian są
- Laxsgiik ( Eagle Clan ) ,
- Gispwudwada ( Klan Killer Whale )
- Ganhada ( Clan Raven )
- Laxgibuu ( Wilk Klan )
proces Traktat
Tsimshian chciał zachować swoje wioski i miejsca połowowej na Skeena i Nass Rivers już w 1879 roku. Oni nie byli w stanie rozpocząć negocjacje w sprawie traktatu z rządem Kanady, do lipca 1983 roku. Dziesięć lat później , czternaście zespołów stany negocjować pod wspólną nazwą Tsimshian Tribal Rady.Umowa ramowa została podpisana w 1997 r., aTsimshian naród nadal negocjować z BC Traktatu Komisji do osiągnięcia porozumienia -w- zasadzie.
język
Tsimshian mówić Tsimshianic języka, o którym mowa przez językoznawców jak " Coast Tsimshian " i Tsimshians jakSmalgyax, Co oznacza " prawdziwe lub prawda w język. " To różne dialekty z północy w Taquan do południa w Klemtu . Tsimshian też mówią tym samym językiem , jak Gitxsan iNisgaâ € ™ a, jeszczedialekt jest ponadto zróżnicowane niż różnice regionalne Tsimshian . Bardzo niewielu głośniki pozostają dziś w Kanadzie i na Alasce . Niektórzy językoznawcy klasyfikują Tsimshianic językach jako członek grupy Penutian teoretycznej języka .
Znani Tsimshian osób[img]//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/B.A._Haldane_1907.JPG[/img]Benjamin Haldane , 1907 , fotograf Tsimshian i muzyk
- Jeff Morris, Speaker Pro Tem i przedstawiciel Washington State Izba Reprezentantów
- Frederick Alexcee , artysta
- William Beynon , Gitlaan i etnograf
- Heber Clifton, dziedziczny szef lidera Gitga'ata i społeczności
- Marcia Crosby, historyk sztuki
- Alfred Dudoward , dziedziczny szef Gitando i lider Ruchu Port Simpson metodystycznego . współzałożyciel Bractwa Native
- Benjamin Haldane , pionierskie fotograf z Metlakatla wsi
- Bill Helin , artysta
- Calvin Helin , Ginaxangiik , prawnik, biznesmen i autor
- William Jeffrey , Gitwilgyoats , dziedziczny szef , działacz, carver
- Paul Legaic , dziedziczny wódz Gispaxlo'ots i przedsiębiorcy. Pierwszy szef policji Nowego Metlakatla .
- O. Edward Marsden, duchowny
- Charles Menzies ( antropolog )
- Odille Morison , tłumacz i kolekcjoner sztuki
- Rev William Henry Pierce , misjonarz i pamiętnikarz
- Peter Simpson, działacz praw Indianie
- Henry W. Tate , Gispakloats , oral historyk , naczelnik plemienia
- Roy Henry Vickers , artysta
- Arthur Wellington Clah , z domu Tamks of the Gispaxlo'ots . Tłumacz w Fort Simpson , pierwszy ojcem uczyć Duncan Sm ` język algyax , pamiętnikarz
- Walter Wright , dziedziczny szef Gits'ilaasĂĽ ( Kitselas ) i ustnej historyk
- Shannon Thunderbird, piosenkarz , autor tekstów , Speaker , Autor / Pedagog Sztuka, artysta nagrywania
- David Albert Boxley S. Northwest Artist Coast, Tsimshian Totem Pole i Mask Carver , Git - Hoan Tsimshian wodzirej , Tsimshian Arts and Language Teacher
- Billy Thunderkloud , muzyk i piosenkarz
Antropolodzy i inni uczeni http://www.aizhan.com/siteall/www.salus-bonus.pl/ którzy pracowali z Tsimshian
- Margaret ( cekiny ) Anderson
- Marius Barbeau
- William Beynon
- Franz Boas
- Caroline F. Butler
- Philip Drucker
- Wilson Duff
- Viola Garfield
- Rena © Girard
- Marjorie Halpin
- Susan Marsden
- Charles Menzies
- James McDonald
- Jay Miller
- Chris Roth
Misjonarze , którzy pracowali wśród Tsimshian
- William Henry Collison
- Thomas Crosby, Methodist
- William Duncan , anglikanie / niezależny
- Edward Marsden, Presbyterian
- Biskup William Ridley , anglikanie
- Robert Tomlinson , anglikanie
- Joseph Burton
- David H. Pieplow
Zobacz także
- Mitologia Tsimshian
- Język Gitksan
- Język Nisga'a
- Wybrzeże Tsimshian
Notatki
- Barbeau , Marius ( 1950 )Totemów .2 tomy . ( . Antropologia Series 30 , National Museum of Canada Biuletynie 119 ) Ottawa: National Museum of Canada.
- Boas , Franz , " Mitologia Tsimshian " , wTrzydzieści pierwsze roczne sprawozdanie Biura amerykańskiej Etnologii do sekretarza Instytutu Smithsona, 1909â € " 1910 ,pp. 29a € " 1037 . Washington : Government Printing Office , 1916 .
- Garfield, Viola , " Tsimshian Clan i Społeczeństwo " ,University of Washington Publikacji w antropologii ,pełna . 7 , nr . 3 ( 1939 ) , pp. 167a € " 340 .
Garfield, Viola E. i Paul S. WingertTsimshian Indianie i ich Arts, Seattle: Washington, University of Washington Press, 1951 , 1966 .
- Halpin , Marjorie M. i Margaret Seguin , " Tsimshian Peoples : Southern Tsimshian , Wybrzeże Tsimshian , Nishga i Gitksan " , w:Handbook of Indian Ameryki Północnej , tom 7 : Northwest Coast,edytowany przez Suttles Wayne . Washington , DC : Smithsonian Institution , 1990, pp. 267a € " 284 .
- McDonald, James A. ( 2003 )Ludzie z Robin :Tsimshian z Kitsumkalum, CCI Prasa .
- Miller , Jay ,Tsimshian Kultura :Wieki światła przez, Lincoln , NE : University of Nebraska Press, 1997 .
- Miller , Jay i Carol Eastman , eds , .Tsimshian i ich sąsiadów z North Pacific Coast, Seattle, WA : University of Washington Press, 1984 .
- Neylan , Susan ,Niebiosa Zmiana : XIX-wieczny protestanckie misje i Tsimshian chrześcijaństwo, Montreal : McGill -Queen € ™ s University Press, 2003 .
- Seguin , Margaret ,Konteksty interpretacyjne dla tradycyjnych i Aktualna świąt Tsimshian Coast.Ottawa, ON: Muzea Narodowe w Kanadzie, 1985 .
- Seguin , Marget , ed .Tsimshian : Obrazy z przeszłości, widoki dla współczesności .Vancouver, BC: UBC Press, 1984 .
Linki zewnętrzne
-Canadian Museum of Civilization - Tsimshian Prehistoria
- Map of Northwest Coast First Nations (w tym Tsimshian )
- Lista Tekst Tsimshian z Tsimshian tekstu przez Boaz , F.
_________________ http://www.aizhan.com/siteall/www.salus-bonus.pl/ |
|